Energiedrank Gezondheidsproblemen

Energiedranken zijn enorm in de Verenigde Staten en andere delen van de wereld. Naarmate ons leven drukker wordt, is het eerste dat we altijd lijken op te offeren onze slaap. Deze drankjes zijn ontworpen om zowel een dosis energie te leveren als een bron van voedingsstoffen te zijn, en stellen ons in staat de dag door te komen zonder flauw te vallen voor de lunch. In de afgelopen jaren hebben zoveel mensen hun levensstijl rond deze dranken aangepast dat er verhalen naar boven komen over de mogelijke negatieve eigenschappen van deze dranken. De vermeende dood door het nuttigen van deze dranken in clubs en tijdens andere activiteiten heeft de rode vlag doen rijzen bij wetgevers die bezorgd zijn over de gezondheidsproblemen van energiedrankjes. Hoe zit het met deze dranken is reden tot ongerustheid, en hoeveel van deze claims zijn juist?

Een korte geschiedenis

De moderne energiedrank is ontstaan ​​uit een drank die in de jaren zestig voor het eerst in Japan op de markt werd gebracht. Deze drank, genaamd Lipovitan-D (nog steeds verkrijgbaar in Japan), bevatte een mix van B-vitamines en taurine. Taurine, een aminozuur, is een stofwisselingsmiddel dat wordt gebruikt om energie en concentratie te stimuleren. Het drankje is oorspronkelijk gemaakt als een medisch tonicum voor mensen die aan chronische vermoeidheid lijden, maar het werd steeds populairder omdat het snel werd overgenomen door de clubscene in Tokio.

Vanuit Japan werd de energiedrank overgenomen door verschillende Aziatische landen op weg naar Europa en de Verenigde Staten. De eerste commercieel verkochte drank in de VS was Red Bull. Met de basisdrankformule die in Japan wordt gebruikt, voegde de maker van Red Bull cafeïne en suiker toe aan de mix, een hoofdbestanddeel van energiedrankjes tot op de dag van vandaag. De energiedrankmarkt explodeerde toen Red Bull op het toneel verscheen en verschillende andere bedrijven gooiden hun hoed in de ring om te strijden om de dollar van de consument.

Energiedrank Gezondheidsproblemen

I. De ingrediënten

Als je elk ingrediënt afzonderlijk zou bekijken dat in de meeste energiedrankjes voorkomt, zou je niets te schadelijk vinden.

Taurine is een aminozuur dat veel voorkomt in vlees- en viseiwitten. Het stabiliseert de celmembranen in de hersenen en het hart, en is essentieel bij pasgeborenen omdat ze het niet kunnen maken. Sommige onderzoeken zeggen zelfs dat taurine de atletische prestaties kan helpen verbeteren. Tot 3.000 milligram per dag aanvullende taurine wordt als veilig beschouwd.

B-vitamines helpen uw lichaam energie te maken uit het voedsel dat u eet. Het zijn ook essentiële voedingsstoffen voor het verbeteren van de stemming, het geheugen en andere hersengerelateerde functies. Deze vitamines zijn te vinden in de eiwitten van vis, gevogelte, gemene, eieren en zuivelproducten. Groene bladgroenten bevatten ook B-vitamines.

Cafeïne is voor de meeste mensen geen onbekende, omdat het het belangrijkste ingrediënt in koffie is. Koffie wordt door miljoenen mensen zonder nadelige gevolgen geconsumeerd, en de meeste mensen hebben de cafeïne nodig om het elke ochtend te laten werken. Zoals de meeste mensen weten, is cafeïne een stimulerend middel dat ervoor zorgt dat uw hartslag toeneemt, uw pupillen verwijden en uw spieren strakker worden. Kleine doses van deze stof kunnen eigenlijk heel gunstig voor u zijn door uw stofwisseling te helpen of chronische vermoeidheid te beteugelen.

Suiker is waarschijnlijk de meest schadelijke stof (in ieder geval afzonderlijk geïsoleerd) die in deze dranken wordt aangetroffen. Suiker is de langzame, stille moordenaar omdat het de belangrijkste boosdoener is bij obesitas en diabetes. Die zoete lekkernijen die u gebruikt om uzelf of uw kind te belonen, zouden het eerste moeten zijn voor diegenen die hun gezondheidslevensstijl willen verbeteren.

II. De mix

Als je af en toe een energiedrankje drinkt, komt het wel goed. Neem bijvoorbeeld Red Bull, de belangrijkste drank, die 1000 mg taurine en 80 mg cafeïne bevat. De consensus is dat ongeveer 3000 mg taurine en 200 tot 300 mg cafeïne per dag niet schadelijk is. Dit geldt natuurlijk niet voor mensen die mogelijk last hebben van hoge bloeddruk, diabetes of andere aandoeningen. Het probleem is echter dat er onvoldoende onderzoek is gedaan naar de combinatie van al deze ingrediënten, zoals de interactie tussen taurine en cafeïne. Hoewel de nadelige effecten van te veel cafeïne-inname goed zijn gedocumenteerd, is dat niet het geval voor taurine.

Gezondheidsproblemen met energiedrankjes zijn aanwezig in landen zoals Duitsland, Australië en Nieuw-Zeeland die leverschade, nierfalen, ademhalingsstoornissen, opwinding, verwardheid, toevallen, psychotische aandoeningen, misselijkheid, braken, buikpijn, rabdomyolyse, tachycardie, hartfalen hebben gemeld. ritmestoornissen, hypertensie, myocardinfarct, hartfalen en overlijden door overmatig gebruik.

Een van de belangrijkste gezondheidszorgen voor energiedrankjes is dat veel tieners en adolescenten ze drinken zoals ze vroeger op de basisschool hun sapkisten dronken. Er ontwikkelt zich een cultuur waarin deze dranken niet worden geconsumeerd voor het beoogde doel (om energie te leveren!). Een rapport schat dat 46% van de in 2007 gerapporteerde overdoses cafeïne in de VS plaatsvond bij mensen jonger dan 19 jaar.

Veel energiedrankbedrijven brengen hun drank op de markt voor atleten onder het mom van prestatieverbetering. Veel atleten hebben cafeïne gebruikt om hen die extra energie te geven voor een match lang voordat energiedranken op de markt kwamen. Veel atleten realiseren zich echter niet de volledige omvang van het stimulerende middel. Cafeïne werkt vochtafdrijvend en kan zelfs uitdroging veroorzaken als het in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd. Om deze reden moeten atleten het drinken van energiedrankjes na de wedstrijd vermijden, omdat dit niet al hun verloren voedingsstoffen zal aanvullen en de situatie voor hen alleen maar kan verergeren.

III. De alcoholfactor

Een van de meer populaire drankjes voor de clubscene is het mixen van energiedrankjes met alcohol. Deze combinatie lijkt ervoor te zorgen dat je lichaam high wordt zonder dat vervelende gevoel van slaperigheid. Als je een frequente clubbezoeker bent die dit drankje drinkt, moet je waarschijnlijk stoppen. De drank Four Loko, een deel energiedrank en een ander deel alcoholisch, werd onlangs in veel staten verboden vanwege de bezorgdheid over de gezondheid van de energiedrank.

Veel mensen denken dat de depressieve effecten van alcohol de stimulerende effecten van energiedrankjes kunnen temperen of vice versa. Dit is echter niet waar, en de stimulerende effecten van de energiedrank kunnen ervoor zorgen dat u zich minder bedwelmd voelt dan u op dat moment in werkelijkheid bent. De vermoeidheid die je voelt door te veel alcohol te drinken, is de manier waarop je lichaam zegt: “Hé, tijd om te vertragen.” Als je doorgaat met drinken (aangezien je die vermoeidheid niet voelt), vergroot je alleen het effect van de alcohol op je lichaam en consumeer je een potentieel gevaarlijke hoeveelheid cafeïne (als je doorgaat met het drinken van de energiedrankmix). Dit verklaart waarschijnlijk veel van de sterfgevallen in verband met club / energiedrank.

Conclusie

Het lichaam van ieder mens is anders, en niemand zou uw lichaam beter moeten kennen dan uzelf. Gezondheidsproblemen met energiedrankjes worden op veel plaatsen onderzocht en het kan al dan niet zwaar worden gereguleerd in verschillende Amerikaanse staten. Niemand kan je echt dwingen om te stoppen met het drinken van deze drankjes, maar hopelijk heeft dit artikel je genoeg informatie gegeven om een ​​weloverwogen beslissing te nemen.

Clinton is een onafhankelijke distributeur voor het gezondheids- en welzijnsbedrijf Kyani [http://www.kyanioahu.net]. Klik op de link om meer te weten te komen over het bedrijf en de geweldige gezondheidsproducten die het leven van veel mensen hebben veranderd.

Lees ook meer over ons product Kyani Sunrise [http://www.kyanioahu.net/kyani-sunrise.html] dat u een alternatieve, natuurlijke energiebron kan bieden.

Voel je ook vrij om PM voor meer info. Bedankt!

About The Author

Reply