Wil je een goede nachtrust? Probeer een slaapmasker

Statistieken tonen aan dat meer dan 64 Amerikanen geen goede nachtrust krijgen. Hoor jij bij hen? Het kan zijn dat je slaapproblemen alleen optreden als je probeert uit te rusten in een vliegtuig of in een hotelkamer. Wat uw situatie ook is, u kunt ontdekken dat een slaapmasker het antwoord is op uw probleem. Slaapmaskers, ook wel oogmaskers genoemd, helpen de drager om te voelen dat ze in het donker zijn, of ze dat nu echt zijn of niet. En de hersenen hebben duisternis nodig om de chemische melatonine aan te maken, die van nature slaperigheid veroorzaakt.

Wanneer het donker wordt, begint de natuurlijke slaapcyclus van een persoon. Wanneer het lichtniveau begint te dimmen, sturen bepaalde receptoren in je ogen het bericht naar je hersenen dat het tijd is om te gaan slapen. Op hun beurt beginnen je hersenen serotonine, de chemische stof die je wakker houdt, om te zetten in de chemische melatonine, de chemische stof in de hersenen die het lichaam van nature laat ontspannen en in slaap laat vallen.

Wanneer een persoon niet voldoende REM-slaap (Rapid Eye Movement) krijgt – de diepe slaap die ons verjongt – kan elk aspect van zijn leven worden beïnvloed. Regelmatige slaappatronen helpen een persoon om meer energie te hebben, helderder te denken en meer ontspannen te zijn, en kan ook het immuunsysteem stimuleren.

In 2002 meldde het UC San Diego Medical Center dat slaapgebrek een enorm negatief effect had op de hersenen, omdat verschillende vitale patronen van chemische en elektrische activiteit die tijdens de slaap optreden, worden onderbroken. Dit betekent dat de hersenen niet meer kunnen functioneren zoals ze normaal zouden doen.

Als je geen moeite hebt met slapen, ken je het verkwikte gevoel dat een goede nachtrust je kan geven al, waardoor je energiek bent en klaar om de dag vol enthousiasme aan te gaan. Sommige mensen dragen oogmaskers voor andere doeleinden, zoals voor meditatie of als middel om visualisatietechnieken te oefenen, waarvoor een rustige, donkere omgeving nodig is.

De belangrijkste kwaliteit van een goed oogmasker of slaapmasker is gewoon comfort – als je je niet goed voelt om het te dragen, zoek dan een andere stijl. Misschien vindt u een masker dat inderdaad al het licht blokkeert, maar toch oncomfortabel is, wat betekent dat u niet kunt ontspannen en profiteren van de toename van melatonine en de daaropvolgende diepe slaap.

Slaapmasker of oogmaskers zijn niet moeilijk te vinden – de meeste winkels en veel online winkels hebben ze op voorraad. Een voorbeeld van een populair model is het Snoozers Sleep Mask. Zorg ervoor dat u alle beschikbare opties controleert voordat u een definitieve beslissing neemt over een slaapmasker of oogmasker.

About The Author